Het voordeel van meerdere winkels hebben

shoppenAls retail bedrijf meerdere winkels hebben komt met zowel voor- als nadelen. Zo is bijvoorbeeld een nadeel dat de logistiek tussen de verschillende vestigingen moeilijk te regelen is. In het volgende artikel gaan we het echter hebben over de voordelen van het hebben van meerdere winkels.

Wanneer deze bedrijfstechnisch gezien logisch zijn, dan is de beslissing om uit te breiden naar een of meer extra vestigingen snel genomen. Uiteindelijk draait het, net zoals bij elk ander bedrijf, om de winst die behaald kan worden. Hoewel je logistiek lastiger te regelen valt en je huur over meerdere panden moet betalen, is het toch een financieel logische beslissing om voor meerdere winkels te gaan als dit meer winst oplevert.

Groter publiek bereiken

Het voornaamste voordeel van het hebben van meerdere winkels is dat je hierdoor in staat bent om een groter publiek te bereiken. Als fysieke retail locatie moet je mensen zover krijgen om naar je winkel af te reizen. Op het moment dat je te ver van hun huis verwijderd bent, wordt het steeds moeilijker om mensen over te halen dit te doen. Een extra winkel op een nieuwe locatie zorgt er daardoor voor dat meer mensen bereid zijn om de locatie die het dichts bij hun gelegen is te bezoeken. Ook is het voor winkeliers interessant om te investeren in narrowcasting en andere technologische mogelijkheden voor winkels.

Vertrouwen in winkelketen

Een ander voordeel van meerdere winkels hebben is dat mensen meer vertrouwen in je merk zullen krijgen. Als groter bedrijf komt je nou eenmaal automatisch professioneler over. Je bent hierdoor niet meer een klein bedrijf, maar wordt gezien als een winkelketen. Mensen zullen hieruit concluderen dat je succesvol bent en je zaken goed doet. Het resultaat is meer vertrouwen van de consument.

Proces herhalen in nieuwe vestiging

Het uitbreiden van het aantal winkels is niet zo lastig als het openen van de eerste vestiging. In het begin moet je alle processen om de winkel draaiende te houden nog zelf uitzoeken. Op het moment dat je klaar bent om meerdere vestigingen te openen, dan kan je veel van de bestaande processen simpelweg herhalen in de nieuwe vestiging. Belangrijk is wel dat je pas aan meerdere winkels begint, wanneer de eerste locatie succesvol en winstgevend is.

 

Written By jurian